Belirgin detaylarına dahi vâkıf olmadığım bir konunun ilgileneni ile karşılaştığım her an, bana palmiye ağaçlarını anımsatmıştır. Görece gösterişi bol bu ağaç tipi, sık rastlanmayan coğrafyalardan gelen ziyaretçilerine hep ihtişamlı ve davetkar durmuştur.
Seyahate çıktığım zamanlarda ufuk çizgisinden bana doğru uzanan sahne, benim için her daim manzaradan öte olmuştur. Yerli halkın yaşadığı süreden çok daha uzun süredir ev sahipliği yapan toprak ve ağaçların mırıldanmalarını dinlemek, maske ardındaki düşünceleri kavramamda yardımcı olacaktır. Görece işlenmesi zor toprakların insanlarının hayata karşı bakışları da tersi senaryolar nezdinde farklıdır. Toprakla uğraşmadığını düşünen beton orman işçilerinin seyrek ağaçlarının gençliği de hikayeler anlatmaktan geri durmaz. Yeni kurulmuş yerleşim yerlerindeki yeşillendirme çalışmalarında verilen kayıp izleri de ölü pikselleri gösterir ve pek tabii çevresindeki diğer ölecekleride.
Güneşin geliş açısı, mevsim çeşitliliği ve dönemlerinin uzunluğu; toprağın ve ağacın yetişmesinde nasıl öncüyse, insan mizacı içinde öyledir. Rüzgarın estiği yön ve geldiği diyar dahi etkiler insanı. Sahilde veya nehir kıyısında, pürüzsüzlüğü ile gözlerde değer kazanan taşlar yılların içinde verdiği kayıplarla alır bu unvanı.
İlerleyişin izlerini kabul ederken, sabit durmanın izlerinde reddetmek mümkün değildir. Hangisinin değerli olduğu zamanın içinde gizli olsa da dokudaki farklılıklar genel başlık için bir takım fikirler verir. Okunan her kitap, izlenen her belgesel, öğrenilmiş her ders, anlatılmış her hikaye, söylenilmiş her şarkı, sahip olunmak istenen her eşya, acı dolu her tebessüm, kurulmuş her hayal, yazılmış her harf, dile dahi getirilememiş her düşünce; çivilerin bıraktığı ize dair hikayedeki gibi, bizde bize dair lekeler bırakır.
Bu bağlamda uzman iddiasında bulunsun veya bulunmasın kişi, kayıplarının ve yıllar boyu esen rüzgarların etkilerini gösterdiği palmiye gövdesini sergiler. Palmiye ağacı sadece en üst noktasında yaprak ve meyve bölümünü barındırır, ve genelde bakılan bölümü budur. Kişinin son halinden gövdesine doğru indiğinizde sahne çok daha fazla anlam barındırır. Gösteriş, belki; fakat gövdede yer alan yılların kaybı aşikardır artık...
Kullanılan görseller: 0,1,